Fleš - Zpravodajský čtrnáctideník studentů Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy

RUBRIKY

Domácí | Zahraniční | Kultura | Sport | Flešmentáře | Flešmédia | Analýzy | Flešjetony |

Czech press photo chce být světové za každou cenu

Vítězná fotografie letošní Czech press photo dokazuje, že vyhrát ji může téměř každý. Fotografie Jana Rybáře Bolest v Beslanu byla pořízena pět dní po masakru v ruské škole, tedy v podstatě pozdě. Na fotografii jsou vyobrazené dvě ženy, jedna pláče nad mrtvým dítětem v rakvi, druhá se tváří pomstychtivě.

Výjev není snímán z žádného zajímavého úhlu, jde čistě o šokující obsah. Podobnými snímky plnila tragédie po celý týden fotobanky světových agentur. Jan Rybář, píšící novinář – fotoamatér, dostal za svůj snímek nejprestižnější českou cenu v oboru novinářské fotografie – Křišťálové oko a 20 tisíc korun.
Vítězná fotografie by podle kritérií soutěže měla mít mimořádné novinářské a estetické kvality, ale porotci již tradičně oceňují hlavní události roku (pouze dvakrát zvítězil jiný žánr). Letos byla situace s aktualitami na pováženou.

Profesionální fotografové totiž zaslali do soutěže dokumentaristické fotografie – tedy obrazy všedního života lidí např. v Rumunsku, Rusku, či na Moravě. Výběr překvapil nakonec všechny: fotografy i Jana Rybáře. Sám Rybář tvrdí, že by píšící novinář neměl zároveň fotit, protože fotograf i novinář k realitě přistupují jinak. Určitě také ví, že udělením ceny amatérovi vyvstane redakcím otázka, zda je třeba platit v terénu dva lidi, když práci zvládne jeden. Proč tedy Rybář fotografie do soutěže posílal?

Podle fotografa Jana Šibíka není na vině Rybář, nýbrž nastavení soutěže, která se chce v nesrovnatelných podmínkách vyrovnat WORLD PRESS PHOTO. Tam ale porota vybírá z více fotografií od světových, špičkově placených fotografů. Dalším problémem je hodnocení jednotlivých fotek a sérií.

Fotograf může do soutěže přihlásit buď jeden snímek, nebo sérii až osmi snímků. Jak může porota porovnat jeden snímek, který mohl být pořízený náhodou, se sérií snímků, která už drží jistý standard?
Není bez zajímavosti, že v průběžném internetovém hlasování na stránkách
www.czechpressphoto.cz
nezískal Rybářův snímek ani jeden hlas.

Vítězným snímkem WORLD PRESS PHOTO se letos stala fotografie otce a syna za dráty v irácké poušti. Nakonec snad tedy nezbývá než si oddechnout, že do soutěže neposlal fotografie také Michal Kubal. Jako jediný český novinář, který fotil v Iráku, by měl s obrázky ze svého automatu velice reálnou šanci na vítězství.

Petr Horký

Kratce

Fleš pokračuje na nové adrese! fles.fsv.cuni.cz

Fleš v PDF! Strana 1, Strana 2, Strana 3, Strana 4

Čtení Fleše je návykové, varuje doc. Osvaldová!


Čísla

Fleš č. 4 | 14. dubna 2005

Fleš č. 5 | 5. května 2005

Fleš č. 6 | 12. května 2005 - Lidové flešiny

Fleš č. 1 | 20. října 2005

Fleš č. 1 | 2. března 2006

Fleš č. 1 | 26. říjen 2006

Fleš č. 2 | 16. března 2006

Fleš č. 3 | 30. března 2006

Fleš č. 4 | 8. prosince 2005

Fleš č. 4 | 13. dubna 2006

Fleš č. 5 | 22. prosince 2005

Fleš č. 5 | 27. dubna 2006

Fleš č. 1 | 3. března 2005

Fleš č. 2 | 3. listopadu 2005

Fleš č. 3 | 24. listopadu 2005

Fleš č. 2 | 17. března 2005

Fleš č. 3 | 31. března 2005

Fleš č. X | prosinec 2004


Nejčtenější

Zabydlování prváků na koleji

Cizí slovo vojákyně

Karel Kubeška: Curling je hra, která sdružuje lidi

Večerníček má výstavu

Karle, to dítě není tvoje!

© 2005 Jiří Bulan | Redakce