Fleš - Zpravodajský čtrnáctideník studentů Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy

RUBRIKY

Domácí | Zahraniční | Kultura | Sport | Flešmentáře | Flešmédia | Analýzy | Flešjetony |

Pavel Bém: Hromadná doprava zdarma? Určitě ne.

Šedesát procent lidí v Praze používá městskou hromadnou dopravu. Zbývajících čtyřicet jezdí auty. Ačkoliv řidiči stojí hodiny v zácpách a psychicky je to vyčerpává, jejich počet neustále stoupá. Přeplněné metro, tramvaje i autobusy, časová nespolehlivost, časté přestupy, drahé jízdné či zápach jsou hlavními důvody, proč raději usedají za volant. Magistrát hlavního města Prahy chce, aby lidé používali více MHD, přestože se ukázalo, že cestování autem je rychlejší. Aut na pražských silnicích neustále přibývá, pokud to tak bude pokračovat, Prahu zasáhne dopravní kolaps.

Primátor hlavního města Prahy Pavel Bém představil několik řešení, jak tuto situaci změnit. Dostavba městského okruhu, který by měl být dokončen mezi lety 2014-2017, a zavedení mýtného, to jsou dva hlavní úkoly, které radnice musí splnit. Placení různých částek za vjezd do centra a za jízdu po okruhu, jednosměrná nábřeží, důsledné hlídání parkovacích míst nebo omezení jízdy nákladních aut v centru jsou další cíle pražského zastupitelstva, jak Praze ulevit od automobilových kolon, smogu a hluku motorů.

„Hlavní město Praha má nejlépe fungující městskou hromadnou dopravu ve střední Evropě,“ uvádí informační server hlavního města. Lidé žijící v naší metropoli však tento názor nesdílí. Pražská veřejná doprava je podle nich nekvalitní. Radnice však chce, aby lidé dávali MHD přednost. „Podporovat hromadnou dopravu musíme, a to hlavně rozšiřováním sítě. Šedesát procent lidí, kteří se každý den po městě přepravují, používá MHD. V tomto ohledu je Praha na evropské špičce. Chceme zajistit, aby bylo dobré spojení z periferních částí města, kde nyní rostou nové rezidenční oblasti, s centrem. Zvyšujeme kvalitu přepravy - čímž mám na mysli pohodlí v MHD - novými tramvajemi, vozy metra a autobusy. Také vylepšujeme jízdní řády. Snažíme se, aby cestování pro Pražany nebylo moc drahé. Občané si platí přibližně dvacet procent nákladů na jízdné prostřednictvím jízdenky, zbytek je hrazen z rozpočtu města. To nebudeme měnit. Jsem přesvědčen, že podíl lidí, kteří budou jezdit MHD, půjde zvýšit během tří až čtyř let o dalších pět až deset procent,“ uvedl Pavel Bém. Opoziční zastupitelé však podporují myšlenku bezplatného jízdného. Pavel Bém ji jednoznačně odmítá: „Hromadná doprava zdarma? Určitě ne. V dnešním světě není nic zadarmo. Kdyby bylo MHD zadarmo, tak si musíme položit otázku: Kdo to bude platit? Samozřejmě daňoví poplatníci v Praze prostřednictvím svých daní a prostřednictvím rozpočtu hlavního města Prahy. Městská hromadná doprava zadarmo je fikce, virtuální realita.“

Na pražské radní čeká dlouhodobá práce, která ale může být odměněna. Jejím výsledkem by mohlo být pražské centrum bez aut, úbytek kolon, funkční hromadná doprava, čistý vzduch a hlavně spokojení obyvatelé a návštěvníci hlavního města Prahy.

Adéla Tomíčková

Kratce

Fleš pokračuje na nové adrese! fles.fsv.cuni.cz

Fleš v PDF! Strana 1, Strana 2, Strana 3, Strana 4

Čtení Fleše je návykové, varuje doc. Osvaldová!


Čísla

Fleš č. 4 | 14. dubna 2005

Fleš č. 5 | 5. května 2005

Fleš č. 6 | 12. května 2005 - Lidové flešiny

Fleš č. 1 | 20. října 2005

Fleš č. 1 | 2. března 2006

Fleš č. 1 | 26. říjen 2006

Fleš č. 2 | 16. března 2006

Fleš č. 3 | 30. března 2006

Fleš č. 4 | 8. prosince 2005

Fleš č. 4 | 13. dubna 2006

Fleš č. 5 | 22. prosince 2005

Fleš č. 5 | 27. dubna 2006

Fleš č. 1 | 3. března 2005

Fleš č. 2 | 3. listopadu 2005

Fleš č. 3 | 24. listopadu 2005

Fleš č. 2 | 17. března 2005

Fleš č. 3 | 31. března 2005

Fleš č. X | prosinec 2004


Nejčtenější

Zabydlování prváků na koleji

Cizí slovo vojákyně

Karel Kubeška: Curling je hra, která sdružuje lidi

Večerníček má výstavu

Karle, to dítě není tvoje!

© 2005 Jiří Bulan | Redakce